SEO guide

I en travl hverdag, hvor alle er fokuserede på at drive jeres forretning, kan det være svært at finde tid til at få udviklet nyt indhold og søgemaskineoptimeret jeres hjemmeside. Især hvis det I beskæftiger jer med professionelt, ligger langt fra at udvikle indhold til nettet og designe hjemmesider. Derfor har vi bygget denne guide, der samler alt den viden, du har brug for, når hjemmesiden skal søgemaskineoptimeres.

Skal folk bruge en håndværker, finde en butik eller have noget at vide om et emne, søger de efter det på nettet – eller rettere på Google, der stadig er den mest anvendte søgemaskine herhjemme. Til hver søgning læser de lige beskrivelserne af de første søgeresultater igennem og klikker sig måske ind på et par af disse, for at se om den pågældende side giver dem svar på det, de har søgt på.

Det er kun de øverste søgeresultater, der giver besøgende

Google er blevet rigtig god til at finde det, vi søger efter. Så det er meget sjældent, at folk bruger mere end de første 3-4 links i søgeresultaterne, selv om Google ellers præsenterer flere hundrede muligheder til hver søgning.

Så bliver din virksomhed ikke fundet som en af de allerførste eller som minimum på den første side i søgeresultaterne, vil det kun være de mest ihærdige, der nogensinde vil finde dig på Google – enten fordi de allerede kender jer eller fordi I tilbyder noget helt unikt. Skal I have fat i et bredere publikum, skal I derfor helt til tops i søgeresultaterne.

Af samme grund er konkurrencen hård om de øverste pladser i Google. For er du først endt på side to i søgeresultaterne, vil du være helt ude af folks fokus.

Giv din hjemmeside de bedste forudsætninger for topplaceringer

Skal du give din hjemmeside de bedste forudsætninger for at få de højeste placeringer i søgeresultaterne, skal du sørge for, at siden tager sig bedst muligt ud i Googles øjne. Til det formål har Google opstillet en række parametre, der tilsammen giver dem et helhedsindtryk af din hjemmeside. Dem bruger de, når de skal indplacere hver enkelt side fra hjemmesiden i de søgeresultater, de viser til folks søgninger.

Derfor skal du sørge for, at have optimeret hver eneste side på hjemmesiden, så de lever bedst muligt op til hver af de parametre, Google bedømmer siderne på. Samtidig er du nødt til at optimere siden på mere end bare det øjet ser, når du som besøgende lander på din hjemmeside.

For under overfalden er der en række forskellige vigtige tekniske parametre, som Google lægger større og større vægt på, i takt med at hovedparten af alle søgninger flytter fra den gammeldags computer og over på mobile enheder.

Endelig skal du være opmærksom på, at kriterierne for de synlige parametre som Google vurderer indholdet på hjemmesiden med, ændres i takt med at Google bliver bedre og bedre til at forstå, det vi har skrevet på siderne.

Det giver dem mulighed for at give bedre og mere målrettede svar på de søgninger, vi foretager, så de kun viser links til de sider, der passer præcist til den hensigt, der var formålet med søgningen.

Begge dele stiller hele tiden nye krav til den søgemaskineoptimering, og det er det, du kan få et overblik over her. Vi gennemgår alle de vigtigste parametre og giver dig de nyeste anvisninger på, hvordan du får din hjemmeside til at tage sig bedst muligt ud i Google øjne.

Hvad er formålet med Google

For at kunne forstå, hvorfor du skal søgemaskineoptimere din hjemmeside, skal du først forstå formålet med Googles søgemaskine. Har du først forstået det, ser du SEO-arbejdet i et helt nyt og meget mere hensigtsmæssigt lys.

Googles formål er at give deres besøgende de bedste, mest præcise og mest opdaterede svar på alle deres søgninger. Derved giver de deres brugere den bedste oplevelse af at bruge netop deres søgemaskine og det er med de øjne, de ser på din hjemmeside, når de skal vurdere den.

Til at bedømme de enkelte hjemmesider, har Google opsat en række algoritmer, der vurderer lidt over 200 forskellige faktorer, når hver eneste side på nettet skal indplaceres i forhold til en bestemt søgning.

Men lige som med skattelovgivningen, spotter de mere lyssky typer hele tiden nye huller eller oversete uhensigtsmæssigheder i Googles algoritmer. Det gør de for at få deres sider til at fremstå som noget helt andet, end det de egentlig er. Det giver folk dårlige oplevelser med indholdet, ligesom nogle sider kun er sat i verden for at franarre folk penge eller private oplysninger.

The Google Dance

Det vil Google gerne beskytte deres brugere imod. Derfor foretager de løbende justeringer i deres algoritmer, der sikrer, at du altid kan stole på, at Google leverer de mest korrekte, relevante og fyldestgørende søgeresultater, der svarer til den hensigt, som du havde med din søgning.

Det er derfor, at der ikke er særlig mange SEO-anbefalinger, der holder i længere tid ad gangen og derfor du som hjemmesideejer hele tiden er nødt til at justere på dit SEO-arbejde, for undgå at blive fældet af regler og algoritmeændringer, der er indført for at straffe bedragerne. For bruger du nogle af disse metoder eller kan Google have grund til at mistænke dig for det, får du samme straf og ryger nedad i søgeresultaterne.

Det kan du kun afværge ved altid at være opdateret med de sidste nye udviklinger inden for SEO og ved at sikre dig, at siderne på din hjemmeside har det bedst mulige grundlag, for at kunne opnå de placeringer i søgeresultaterne, som de fortjener.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Tekniske faktorer

I dag foretages langt hovedparten af alle søgninger fra en mobil enhed. Søgninger fra en gammeldags computer fylder mindre og mindre. Det har blandt andet medført, at Google i dag har målrettet sit søgeindeks – den database de gemmer oplysningerne om alverdens hjemmesider i – så det tager afsæt i mobiludgaven af din hjemmeside

Det gør det ekstra vigtigt at have mobilvenlige hjemmesider med hurtige svartider, der fungerer optimalt på mobilen. Det stiller helt nye krav til teknikken bag din hjemmeside og misser du disse faktorer i dit SEO-arbejde, giver du din hjemmeside et unødvendigt handicap i kampen om de gode placeringer i søgeresultaterne.

Svartid og indlæsningshastighed

Ingen gider vente på langsomme hjemmesider. Kravet til hjemmesidens hastighed er øget i takt med, at den oftere skal vises via en mobil dataforbindelse, der trods alt den teknologiske udvikling stadig er langsommere end traditionelle forbindelsestyper.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for

  • at webserveren, der afvikler hjemmesiden, kører så hurtigt som muligt og altid har den fornødne hukommelse og processorkraft til rådighed, til at kunne afvikle hjemmesiden mest optimalt.
  • at HTML-koden er optimeret og CSS- og Javascripts er samlet, så de indlæses på en gang og ikke i små bidder i takt med, at de bruges på siderne.
  • at billeder er weboptimerede, så de fylder så lidt som muligt og derved tager kortest tid at indlæse.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Mobilvenligt design

Skal du give dine besøgende den bedste oplevelse med din hjemmeside, skal du sørge for, at designet først og fremmest tager sig bedst ud på mobilen. For når folk lander på din hjemmeside fra en søgning, sker det oftest på mobilen.

Tilmed fremhæver Google mobilvenlige sider i mobilsøgningerne med et særlig ”Mobilvenlig” mærkat, så folk ved, at de havner på en hjemmeside, hvor de ikke skal scrolle rundt og zoome ind og ud hele tiden, for at kunne læse teksten eller trykke på knapperne.

Anvender du et såkaldt responsivt design, der tilpasser sig efter bredden på det browser-vindue, hjemmesiden vises i, er du sikker på, at din hjemmeside altid tager sig bedst ud, uanset om den ses på mobilen, en tablet eller en gammeldags computer. Det er standard i alle de webdesigns, vi bygger hos Wunderly.

AMP – Mobilvenlige websider på steroider

Vil du være ekstra gode venner med Google, skal du implementere en særlig teknologi på hjemmesiden, der kaldes for AMP. Det er en forkortelse for Accelerated Mobile Pages, der sikrer, at der altid ligger en særlig mobilvenlig version af de enkelte sider på hjemmesiden klar, som hurtigt kan indlæses, når folk lander på siden fra mobilen.

Hjemmesider der anvender denne teknologi fremhæves i søgeresultaterne hos Google og får et ekstra nøk op i placeringerne, fordi de giver brugerne en bedre og hurtigere oplevelse.

Hos Wunderly har vi allerede implementeret AMP hos flere af vores kunder. Vil du også i gang? Så kontakt os!

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

HTTPS – blåstempling af din hjemmesides ægthed

En anden teknisk faktor der er vigtig at få på plads, for at stå sig bedst muligt i Googles optik, er anvendelsen af den sikre HTTPS-protokol frem for den almindelige HTTP-version. Med HTTPS oprettes der en sikker forbindelse mellem webserveren og den enkelte bruger, ligesom besøgende kan kontrollere ægtheden af hjemmesiden ved hjem af et digitalt ægthedscertifikat.

Det giver en mere sikker og dermed bedre brugeroplevelse og netop derfor får sider med HTTPS pluspoint hos Google. Så har du en HTTPS-forbindelse og har dine konkurrenter det ikke, kan det være den lille ekstra faktor, der får din hjemmeside forbi de andres i søgeresultaterne.

Men husk at sørge for, at hjemmesiden ikke kan vises i både en HTTP- og HTTPS-version. Kan den det, får du en straf for at have duplicate content.

Hjemmesidens arkitektur

En anden teknisk parameter, der skal være styr på, er hjemmesidens arkitektur. Den anvender I til at gøre Google klar over, hvordan I har prioriteret de forskellige søgeord, I gerne vil opnå placeringer for i søgeresultaterne. Her er det vigtigt, at I har opbygget strukturen på en sådan måde, at jeres vigtigste søgeord behandles på de sider, der ligger så højt oppe i hierarkiet som muligt, samt at siderne er grupperet logisk, så beslægtede søgeords prioritering også fremgår af søgeordshierarkiet.

I praksis betyder det, at du bør omhandle det vigtigste søgeord på forsiden af hjemmesiden. Det er den side, der har den største vægt i Googles algoritmer. Så i et trængt og meget konkurrencepræget marked, kan en 7-800 ord om jeres vigtigste søgeord på forsiden, bringe jer højere op i søgeresultaterne end konkurrenterne. Men kun hvis I ranker lige så godt som konkurrenterne på de andre parametre, Google vurderer de enkelte sider på hjemmesiden efter. Der er ingen magiske tricks inden for SEO, selvom der er mange mere dubiøse bureauer, der påstår det.

Arkitekturen opbygges lidt i stil med et organisationsdiagram, hvor de vigtigste søgeord ligger i niveauet lige under forsiden og beslægtede søgeord ligger grupperet under hvert af ordene på det højeste niveau.

Har du således en webshop, der sælger cykler, kunne forsiden f.eks. ranke på Cykler i Odense – hvis jeres fysiske butik ligger der – og det øverste niveau under forsiden kunne være opdelt i de forskellige cykeltyper, I sælger, samt f.eks. sider med Cykeltøj, Cykellås og så videre. Under hver af cykeltyperne finder de besøgende så sider med forskellige typer tilbehør til den enkelte cykeltype og siden med cykeltøj har undersider med f.eks. cykelhandsker, cykelbluser og cykelbukser etc. Se eksemplet her:

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

De enkelte siders webadresse (URL)

Hjemmesidens arkitektur afspejler sig i de enkelte websiders adresser i browser-vinduets adresselinje. Først står hjemmesidens hovedadresse og adskilt med skråstreger står så de forskellige sider, der ligger mellem den side, du befinder dig på og startsiden på webstedet.

Som udgangspunkt gælder det om at holde adressen på de enkelte sider så kort som muligt. Det kan du f.eks. gøre, ved at vælge det format, webadressen skal anvende. Det er muligt i alle de største Content Management Systemer (CMS’er), som f.eks. WordPress, Joomla og Drupal.

I WordPress kaldes det for eksempel permalinks og under Indstillinger i administrationsmodulet kan du vælge mellem forskelle formater på webadressen.

Den mest optimale er, kun at anvende den enkelte websides navn efter domænenavnet. Det gør adressen så kort som muligt og sikrer dig samtidig, at der ikke opstår to websider med det samme navn, forskellige steder i webstedets arkitektur.

Som rettesnor bør selve det navn, der bruges i webadressen indeholde søgeordet først i adressen og helst aldrig være længere end fem ord langt.

Hvert ord er adskilt af en bindestreg i webadressen og Google vægter til en vis grad siden efter ordenes placering. Derfor er det vigtigt at placere søgeordet så tidligt i webadressen som muligt.

Det er det også af en anden grund til. For når Google viser søgeresultaterne, fremhæves de ord folk har søgt på med fed skrift og jo flere gange, du har ord, der er fremhævet med fed skrift i dine søgeresultater, jo mere råber dit søgeresultat på, at være det rigtige for deres søgning.

Så ved at placere søgeordet først i webadressen lige efter skråstregen efter domænenavnet, er du sikker på, at det bliver fremhævet i den del af webadressen, som Google viser i søgeresultaterne.

Tekstens placering på siden

En mere designmæssig overvejelse er tekstens placering på siden. Igen går Google efter at henvise folk til de hjemmesider, hvor de besøgende får serveret svaret på deres søgning hurtigst muligt, uden at de f.eks. skal scrolle ned over en masse irrelevant indhold som annoncer eller store billeder.

Det betyder, at du derfor altid skal sørge for, at placere så meget tekst som muligt over den første skærmsides underkant – det der også kaldes for folden – på en traditionel computer. Samtidig skal teksten stå så højt på siden, at brugerne allerede kan begynde at læse den, uden at skulle scrolle ned på siden, når siden vises på en mobiltelefon.

Derved kan den besøgende hurtigt orientere sig og sikre sig, at han eller hun er landet på den rigtige side og at sidens indhold er relevant i forhold til søgningen. Kan vedkommende ikke det, risikerer du, at den besøgende vender hurtigt tilbage til søgeresultaterne på Google, fordi det ikke var muligt at finde ud af, om siden var relevant.

Det registrerer Google som en indikation af, siden ikke havde fortjent sin nuværende placering i søgeresultaterne. Derfor sender de den længere ned i søgeresultaterne næste gang, der bliver søgt på det samme emne.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Søgeord er ikke det centrale – det er søge hensigten

Tidligere var det et spørgsmål om at målrette de enkelte sider på jeres hjemmeside til et specifikt søgeord. Det gør det sådan set stadig, med den store forskel at det især handler om at samle søgeord i logiske grupper, der afspejler folks intention med søgningen.

I praksis betyder det, at du i højere grad skal optimere de enkelte sider på hjemmesiden, så de rammer søgninger, der giver et klart billede af, hvilken hensigt søgningen er foretaget med. Det vil sige søgninger, der er formuleret mere som et spørgsmål eller består af mere end bare et enkelt eller et par ord.

F.eks. vil en søgning på en specifik modelbetegnelse for et produkt oftest være en indikation på, at folk har søgt for at finde ud af, hvilke firmaer der sælger den pågældende model. Eventuelt indgår der en ”prisindikation” i søgningen i form af ord som f.eks. ”billigst”, ”tilbud”, ”udsalg” eller lignende.

Optimerer du den side i din webshop, der sælger den pågældende model, så siden får en høj placering i søgeresultaterne for den slags søgninger, øger du chancerne for, at det er på jeres webshop, kunderne køber den pågældende model.

Det betyder i praksis, at det er slut med at optimere siderne på enkeltord eller korte fraser. I stedet kan du med fordel gruppere flere søgeord, søgefraser og længere sætninger, der logisk hænger sammen med en bestemt hensigt. Ved at indarbejde disse ord, fraser og sætninger naturligt i teksten på siden, øger du chancerne for, at Google placerer siden højt i søgeresultaterne for søgninger med den bestemte hensigt.

De tre grundlæggende søgehensigter

Grundlæggende set findes der tre forskellige hensigter med en søgning. Enten søger folk for at:

  • Finde information om et specifikt emne – informationssøgninger
  • Genfinde et firma, et produkt eller et emne, de kender – navigationssøgninger
  • Finde et specifikt produkt, de vil købe – transaktionssøgninger

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Informationssøgninger

Informationssøgningen er den hyppigst forekommende. Det er den, vi alle sammen bruger, når vi har brug for ny viden om et eller andet eller skal have svar på et konkret spørgsmål om et givent emne.

Ved at producere gode indholdssider der giver et godt og sobert svar på den slags søgninger, kan I give nye kundeemner et godt førstehåndsindtryk af jeres firma. Den oplevelse husker mange, når de senere skal til at købe varer eller ydelser inden for det emneområde. Denne effekt kan I forstærke ved også at dukke op i søgninger på beslægtede emner. Det giver både Google og dem, der besøger jeres hjemmeside indtryk af, at I er eksperter på det pågældende område.

Så ved at ranke højt på de hyppigst forekommende informationssøgninger, kan I indlede en relation til de besøgende længe inden, de måske en dag får brug for at købe noget med relation til denne søgning.

Navigationssøgninger

Har I først fået indprentet jer i folks bevidsthed omkring et bestemt emne eller har en gammel kunde brug for at genfinde jer, vil de oftest søge efter jeres firmanavn, jeres vigtigste produkter eller andre kendetegn, de mener, vil lede dem i retning af jer.

Det kaldes for navigationssøgninger, fordi de har til formål at genfinde jeres hjemmeside, jeres webshop eller helt konkrete produkter eller tjenesteydelser, som I sælger. Derfor er det vigtigt, at I altid ranker højt for jeres firmanavn og de vigtigste produkter og tjenesteydelser, som I sælger.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Transaktionssøgninger

Transaktionssøgninger er dem, folk anvender, når de er I markedet efter et bestemt produkt, en særlig tjenesteydelse eller noget andet, der kan købes for penge. Det er her søgningerne bliver meget, meget specifikke på f.eks. konkrete modelbetegnelser og såkaldte kommercielle søgeord som netop ”billigst”, ”køb”, ”tilbud” og lignende, som vi allerede har nævnt.

Ranker du højt på den slags søgninger, er der en god chance for, at det er jer, kunderne køber af frem for konkurrenterne. Her er især de tekster, der vises ude i selve søgeresultaterne særdeles vigtige. For salget starter allerede der. Ved hjælp af de særlige Title og Meta Descriptions, som vi kommer tilbage senere, kan I påvirke hvad det er, Google skriver om jer i søgeresultaterne.

Hvad søger folk på?

Men hvad er det egentligt for ord og vendinger, folk søger på, når de skal finde emner inden for jeres branche – og hvilke søgninger er de mest almindelige?

Tidligere kunne du anvende Google Keyword Planner til at give svar på det. Det er et værktøj, som firmaer der anvender Google AdWords, kan bruge til at finde ud af, hvilke søgeord de skal annoncere på. For at kunne bruge værktøjet, skal du derfor have en Google AdWords-konto.

Du kan stadig bruge Keyword Planner til at finde ud af, hvad folk søger på, men med mindre du har et meget højt forbrug af AdWords, kan du ikke længere få nogle indikationer på, hvor mange der søger på hvilke ord og sætninger. Det er kun storforbrugere af AdWords, der får adgang til de oplysninger. Alle andre må nøjes med nogle intervalbaserede indikationer, der i praksis ikke kan bruges til noget.

Så i stedet for at besvære dig med at oprette en AdWords-konto, kan du lige så godt anvende værktøjer som f.eks. keywordtool.io eller ubersugget.io, der begge giver væsentlig flere forslag og oftest også har mange flere søgesætninger (såkaldte long tails) med i deres resultater. De er jo især vigtige, hvis du skal målrette din side mod en specifik søgehensigt.

Køber du adgang til den professionelle udgave af keywordtool.io, får du endnu flere forslag og vist en mere præcis indikation af, hvor mange der søger på de enkelte søgeord- og fraser hver måned. Det giver dig de bedste betingelser for at udvælge de mest profitable søgninger at målrette dine sider imod.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Gruppér søgeord efter søgehensigt

Ud fra de foreslående søgeord og oplysningerne om antallet af søgninger, kan du efterfølgende udvælge og gruppere de søgeord fra listen, der samler søgeord for bestemte søgehensigter.

Tager vi eksemplet med cykelbutikken i Odense fra før, kan du f.eks. opbygge en side, der går på de transaktionssøgninger, der foretages af folk, der vil købe en billig BMX cykel i Odense.

Siden skal gerne omhandle søgeord og -fraser som:

  • bmx cykel Odense
  • bmx cykel køb
  • bmx cykel billig

samt måske også ”bmx cykel online”, hvis du har en webshop.

Det kan også være, du vil målrette siden yderligere mod børn eller voksne ved at medtage ”bmx cykel børn” eller ”bmx cykel voksen” eller vil målrette siden mod bestemte modeltyper som ”bmx cykel med fodbremse”, ”bmx cykel mini” eller ”bmx cykel med gear”.

Ved at kombinere de enkelte søgeord og -fraser på siden, kan du på den måde målrette siden meget nøjagtigt mod den søgehensigt, som du ønsker at dække.

On page SEO

Med det tekniske og strukturelle fundament på plads, samt en viden om, hvad der skal være på de enkelte sider, er du nu klar til at gå ned i detaljen med indholdet på hver side på hjemmesiden. Her har vi samlet de vigtigste elementer, du bør optimere på og giver nogle gode tips til, hvordan du får dækket de mest relevante søgebehov for netop det, jeres firma handler med.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Skriv teksten, så den er nem at skimme

Når du læser tekst på nettet, foretrækker du sikkert at skimme teksten først, for at afgøre om det i det hele taget er en tekst, du gider læse. For desværre findes der masser af sider, der ikke rammer lige præcis det, du leder efter. Så før du dykker ned i teksten, vil du gerne sikre dig, at den giver de svar, du har brug for.

Sådan er det også med dem, der besøger jeres hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at du får skrevet teksten, så den bliver nem at skimme og det er nemt at få et overblik over, hvilke konklusioner og pointer teksten kommer frem til.

Det kræver, at du strukturerer din tekst på samme måde, som en journalist skriver en artikel til en avis. Den kaldes den journalistiske nyhedstrekant og går efter at give læseren det vigtigste først.

Her formidler overskriften den vigtigste nyhed eller giver relevansen af artiklen. Dernæst opsummeres nyheden i den såkaldte manchet, der er den fremhævede tekst, der altid står under overskriften i den trykte avis eller online-udgaven heraf. I selve teksten på resten af siden kommer journalisten så med baggrunden for nyheden med oplysninger om hvem, hvor, hvornår og afslutter med eventuelt uddybende detaljer til sidst.

Til at strukturere teksten anvender journalisten en række mellemrubrikker, så det er nemt for læseren at få overblik over teksten og slå ned på de steder, hvor der er noget relevant indhold for ham eller hende.

Det gør det ekstremt nemt at læse en avis, fordi du får et godt overblik over nyhederne bare ved at læse overskrifter og manchetter og så kan vælge at dykke ned i de nyheder, der har mest relevans for dig.

Nøjagtigt på samme måde bør du strukturere teksten på din hjemmeside.

Overskrift – H1

Overskriften er titlen på siden. Webnørder kalder den også for H1 efter koden for overskrifter i det særlige HTML-programmeringssprog, der benyttes til at opbygge hjemmesiden med.

Overskriften skal sælge indholdet på siden og gøre den relevant ved præsentere indholdet på siden i en kontekst, der gør den spændende for den besøgende. Typisk kan du opnå dette ved at slå på folks frygt eller spille på deres ønsker, drømme, grådighed eller andre følelser. Det hele skal formuleres kort, præcist og fængende.

Udover at overbevise den besøgende om, at han eller hun skal læse jeres side, bruger Google også overskriften til at få en ide om, hvad siden handler om. Derfor er det en god ide at placere sidens mest centrale søgeord først i overskriften eller lade en af de mest anvendte søgeordssætninger indgå i overskriften, hvis den er fængende og beskrivende nok for indholdet.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Manchetten

Til at fortælle selve nyheden – eller oftest give de vigtigste pointer og detaljer fra resten af siden – anvender journalisten den såkaldte manchet. Den står som det første afsnit i teksten lige under overskriften.

Desværre har man ikke defineret en særlig HTML-kode til dette meget vigtige element på siden. Derfor mangler den oftest helt på mange af de sider, der er skrevet af folk uden en journalistisk baggrund. Men ved at fremhæve teksten med fed skrift, kan du skabe den samme effekt som manchetten har i et journalistisk medie.

Manchetten er rigtig smart at bruge, fordi den korte fremhævede tekst først på siden virker indbydende og overskuelig for den besøgende at læse. Formulerer du manchetten på den rigtige måde, kan den oftest overbevise den besøgende om, at han eller hun skal læse hele siden – eller som minimum give vedkommende det centrale budskab fra siden, inden de raser videre til andre sider på internettet.

Faktisk bør manchetten indeholde den allervigtigste pointe, den vigtigste konklusion eller den største fordel overhovedet. Altså det der er allervigtigst for folk at få med fra siden. Det nytter ikke at gå og putte med det eller gemme det som belønning til allersidst. Gør du det, kan du næsten være helt sikker på, at der aldrig er nogen, der opdager det. For kun 2 ud af hver 100 besøgende vil læse hele teksten på siden til ende.

Netop fordi manchetten ikke har en særlig HTML-kode, anser Google manchetten for det første tekstafsnit på siden. Her er det igen vigtigt, at det eller de vigtigste søgeord optræder så tidligt i den første sætning i afsnittet som muligt. Det bruger Google nemlig stadig som en indikation af, hvilke søgeord siden skal ranke for. Men husk søgeordet er ved at miste betydning. I stedet er det søgehensigten der skal fremgå gennem at anvende de mest relevante beslægtede ord og synonymer.

Forsøger du at ramme en informationssøgning med siden, bør du samtidig sørge for, at manchetten giver svaret på den søgning, du forsøger at få siden til at ranke for. Gør du det kort, præcist og neutralt, er der en god chance for, at Google vil vælge det som det svar, Google viser for oftest stillede spørgsmål direkte i toppen af søgeresultaterne.

Derved vil din tekst blive vist indrammet helt oppe i toppen af søgeresultaterne med et link direkte hjem til siden på jeres hjemmeside. Opnår du først den placering, kommer jeres firma og den tilhørende hjemmeside for alvor til at fremstå som eksperter på området.

Det første afsnit

Efter manchetten kommer det første afsnit i selve brødteksten. I avisartiklen er det oftest det afsnit, der giver de vigtigste baggrundsinformationer for nyheden, såsom hvem, hvad og hvornår. Tilsvarende kan du bruge det første afsnit i teksten til at sætte scenen og forklare relevansen af indholdet på siden for læseren. Det er den indledning, der skal klæde læseren på til at læse resten af artiklen.

I Googles øjne er det første afsnit i brødteksten det andet afsnit på siden. Her vil det være en god ide at placere forskellige søgetermer og -ord, der er med til at klarlægge, hvilken søgeintention siden er rettet i mod.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Få den semantiske sammenhæng til at fremgå af teksten

Det er også her, du med fordel kan begynde at inkludere synonymer, beslægtede termer eller de såkaldte evidensord, som Google bruger, når søgemaskinen skal forsøge at forstå, hvilken semantisk sammenhæng teksten har med det eller de anvendte søgeord.

Til det formål bruger Google de andre ord, der indgår i teksten. Ud fra disse kan Google afgøre sammenhængen. Lad os f.eks. antage, at du har en side, der har ”fisk” som et centralt søgeord. Ud fra de øvrige ord, du anvender på siden, kan Google regne ud, om du taler om en fisk, der lever i havet, indgår i en madret eller måske om det spil, de fleste af os sikkert har prøvet at spille som et af vores første kortspil.

Handler siden om en fiskeart, vil ord som ”levested”, ”ferskvandsfisk” eller ”saltvandsfisk” og konkrete navne på havområder være evidensord og ”gæller”, ”finner” og andre fiskearter være beslægtede termer. Tilsvarende vil ”tilberedningstid”, ”stegning” og så videre vil være evidensord og øvrige ingredienser eller madredskaber vil være beslægtede termer, der indikerer at teksten omhandler en madret med fisk.

Så for at give Google de bedste muligheder for at indplacere din side mest korrekt i søgeresultaterne og dermed levere de mest relevante besøgende til siden, er det vigtigt, at du udover selve søgeordene, også inkluderer en række af disse forskellige termer i din tekst på siden.

Mellemrubrikkerne – H2

Mellemrubrikkerne er de underoverskrifter, der anvendes på siden og som webnørder også kalder for H2 efter den HTML-kode, der definerer den. Mellemrubrikkerne kan inddeles i flere underniveauer ved at vælge H3, H4, H5 og så videre til underliggende mellemrubrikker. Det bruges dog oftest kun i meget lange og tit mere akademiske tekster.

Skriver du mellemrubrikkerne rigtigt, kan læseren nøjes med at læse disse, for at få hele sidens hovedpointer. Samtidig virker de som naturlige opdelinger af siden og placerer du dem med nogle få afsnits mellemrum, får du siden til at virke mere overkommelig for den besøgende at læse.

Samtidig skaber de nogle naturlige pauser, hvor den besøgende lige kan puste ud, inden han eller hun fortsætter. Som tommelfingerregel bør du aldrig have mere end 300 ord mellem hver mellemrubrik og gerne meget færre ord.

Google bruger også mellemrubrikkerne til at orientere sig i teksten og er du smart, hjælper du Google, ved at anvende relevante søgeord, søgefraser eller søgesætninger i mellemrubrikkerne. Det vil dels hjælpe Google med at forstå, hvilke søgeord siden skal placeres for og dels med at finde sammenhængen og hvilken søgeintention, teksten er skrevet til.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Afsnit

Når du skriver til nettet, er det vigtigt, at du opdeler teksten i mange korte afsnit. Hver afsnit har sin pointe eller dækker en og kun en holdning, fordel eller mening. Skriver du samtidig afsnittet, så den vigtigste pointe står først i den første sætning – altså næsten som den journalistiske nyhedstrekant – gør du det muligt for folk, der kun skimmer siden at få det vigtigste med fra hvert afsnit.

Det er vigtigt, at der er flere korte afsnit mellem hver mellemrubrik, så teksten altid virker nem og overkommelig at læse. Er al teksten under en mellemrubrik samlet i et langt afsnit, bliver det alt for svært for folk, at læse teksten.

I de enkelte afsnit er det vigtigt, at de centrale søgeord, søgefraser eller søgesætninger indgår naturligt i teksten. Skriv ordene med deres rigtige bøjning og tilføj eventuelt ekstra ord imellem ordene i en frase eller sætning, dersom det er det mest naturligt. Google har for længst lært de forskellige bøjningsformer for almindelige danske ord og kan også sagtens genkende en søgefrase eller -sætning, selv om der er nogle andre ord imellem.

Men lad være med at bruge søgeordene for tit eller anvende dem i kunstige sammenhænge. Bruger du søgeordene uforholdsmæssigt ofte eller unaturligt, vil Google straffe dig for det. Tidligere anvendte man en tommelfingerregel om, at det vigtigste søgeord ikke måtte udgøre mere end 2 % af teksten. Det er stadig en god rettesnor.

Call to action

En særlig vigtig ting er at holde folk på jeres hjemmeside så længe som mulig. Kommer folk for hurtigt tilbage til søgeresultaterne, vil Google opfatte det, som at den pågældende side ikke gav et brugbart svar på søgningen. Derfor vil siden få en lavere placering ved lignede søgninger i fremtiden.

En god måde at holde ekstra længe på de besøgende, er ved at tilbyde dem andre relevante sider, de kan gå videre til, hvis enten den pågældende side de er kommet ind på, ikke er relevant for dem, eller de ønsker at læse mere om emnet.

Det er også vigtigt, at teksten på de enkelte sider slutter med at sende den besøgende videre i en ny retning på hjemmesiden eller opfordrer dem til at købe det produkt eller den tjeneste, siden handler om. Så husk altid at slutte med et klart call to action, så du øger chancerne for, at folk bliver hængende.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Udgående links

En af de faktorer Google bruger til at vurdere sagligheden og fagligheden i de tekster, I har på jeres hjemmeside, er ved at se på, hvilke kilder i form af andre hjemmesider I refererer til fra siden. Så selv om det er med risiko for, at I sender de besøgende væk fra siden, hjælper links til højt respekterede hjemmesider med til at give jer højere placeringer i søgeresultaterne.

Det kan f.eks. være i form af links til kendte nyhedsmediers hjemmesider, universiteter og højere læreanstalter, samt andre respekterede autoriteter inden for jeres fagområde.

Sørg dog altid for, at den tekst der fungerer som link i teksten (ankerteksten), er så neutral som muligt. Dels for ikke at komme til at skade den hjemmeside I linker til, fordi Google ser ned på links, der anvender søgeord i ankerteksten og dels for, at I ikke skal sende værdien af det søgeord, I forsøger at få jeres egen side til at ranke på, videre til den side I linker til.

Neutrale ankertekster er f.eks. ”læs her”, hjemmesidens eller firmaets/mediets navn eller lignende.

Interne links

Det er som allerede nævnt også en god ide at linke til andre sider på jeres hjemmeside fra teksten på den pågældende side. Derved kan I hele tiden sørge for at sende folk videre til andre sider på jeres website og holder dem derved på siden, så de ikke kommer for hurtigt tilbage til søgeresultaterne.

Det har også en anden fordel. For ved målrettet at linke til de vigtigste sider på jeres hjemmeside, forstår Google bedre prioriteringen af de enkelte sider på websitet. Har I f.eks. to sider, der ranker på nært beslægtede søgeord, kan I sikre jer, at det er en rigtige side, der bliver vist i søgeresultaterne, ved oftere at linke internt til den side, I vil have vist frem for til den anden.

Når det kommer til ankerteksterne på interne link, er det faktisk en fordel at anvende søgeord i dem, for at indikere sammenhængen over for Google. Men pas på med at sende søgeordsværdi videre til underliggende sider.

Det kan f.eks. optræde, hvis I har en hovedside om BMX-cykler, der har en række undersider, som skal ranke for forskellige underkategorier. Medtager i ordet ”bmx cykler” i ankerteksten, risikerer I, at Google bliver forvirret og tror, at en af undersiderne også skal ranke for dette ord.

Har I f.eks. en underside, der omhandler BMX-cykler med gear, bør det således kun være ”med gear”, der anvendes som link i teksten. Derved sikres det, at siden ikke kommer til at optræde for søgninger på kun ”bmx cykler”.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Tekstens længde

Google anvender også mængden af tekst på siden målt i antal ord til at få sig et indtryk af, hvor vigtigt den pågældende side er for jeres hjemmeside. Samtidig giver flere ord på siden Google endnu bedre muligheder for at forstå sidens søgehensigt og relation til søgeordet.

Statistiske undersøgelser viser, at de sider der ligger på første side i Googles søgeresultater oftest har rigtig mange ord på siderne. Ved den seneste opgørelse var det gennemsnitlige ordantal på mellem 1285 og 1890 ord alt efter om vi ser på den europæiske (det laveste tal) eller amerikanske del af internettet.

I begge tilfælde er der en tendens til, at der er flere ord i teksterne på de øverst placerede sider og så et faldende antal ord jo længere ned på den første side af søgeresultaterne, vi kommer. Eneste undtagelse er den side, der ligger som nummer 1. Her er ordantallet altid en smule mindre, sandsynligvis fordi teksten er bedre og mere stramt disponeret med grundig brug af både søgeord og de tilhørende synonymer, evidensord og relaterede termer.

Ja, faktisk ses der flere og flere eksempler på søgninger, hvor søgeordene slet ikke indgår i teksten for de øverst placerede sider i søgeresultaterne. Relationen til søgeordet opstår i stedet på grund af den semantiske sammenhæng i teksten. Det er en tydelig indikation af, at det ikke længere kan betale sig at fokusere på enkelte søgeord, men at du er nødt til at sørge for også at have synonymer, evidensord og relaterede termer med i jeres tekster.

Billeder

Faktisk kan du øge synligheden af jeres hjemmeside ved at SEO-optimere de billeder, I har på siden. For billedsøgninger på Google er meget populære og har du et godt billede, der passer til det eller de søgeord, I forsøger at få siden til at ranke på, kan en topplacering i billedsøgeresultaterne skabe uventet ekstra trafik til jeres hjemmeside.

Endnu er topplaceringer i billedsøgningerne forholdsvis nemme at opnå, fordi meget få af jeres konkurrenter sikkert har tænkt på at søgemaskineoptimere deres billeder.

Det foregår ved, at du husker at navngive billedfilen med et relevant navn, hvor et af søgeordene for siden indgår i. Når billedet så er overført til jeres hjemmeside, tilføjer du et såkaldt ”Alt-tag” til billedet. Det finder du som et tekstfelt på administrationssiden for billedet i det CMS-system, der ligger bag hjemmesiden.

Her skriver du en beskrivende tekst af billedet, hvor et eller flere søgeord, beslægtede termer og så videre indgår i. Gør teksten til billedet så beskrivende som muligt. Google kan nemlig ikke forstå billeder, men bruger Alt-teksten til at indeksere billedet efter. Med en god, beskrivende tekst øger du chancerne for, at jeres billede kommer til tops i billedsøgningerne.

Samtidig får eventuelt synshandicappede og blinde, der kommer forbi jeres hjemmeside en meget bedre oplevelse af hjemmesiden. De anvender nemlig et særligt oplæsningsprogram, der som standard læser Alt-teksten op for at beskrive billedet.

Husk også at komprimere billederne, så de fylder mindst muligt, inden du lægger dem op på siden. Derved forsinker de ikke indlæsningshastigheden på siden, der jo – som allerede nævnt – er en anden vigtig bedømmelsesparameter for Google.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Videoer

Et godt trick til at holde folk længere på de enkelte sider, er at placere en video som et af de øverste elementer på siden. Video-mediet er kendt for at være bedre til at holde på de besøgende og mangedobler chancen for, at de besøgende ikke styrter tilbage til søgemaskinerne igen lige med det samme.

Derved nedsætter du sidens ”bounce rate”, der – som også allerede nævnt – måler på, hvor hurtigt folk vender tilbage til søgeresultaterne, efter de har klikket på linket til jeres hjemmeside. Er ”bounce raten” meget høj, opfatter Google det som om, jeres side ikke har relevans for den pågældende søgning og derfor opnår I dårligere placeringer i fremtiden på denne søgning.

Title og Meta Description

Til Onpage SEO hører også de to meget vigtige “tags” Title og Meta Description. Det er to tekster, som Google opfatter som jeres bud på, hvad de skal skrive om hver enkelt side på jer website, når de optræder i søgeresultaterne. Det er så at sige jeres mulighed for at holde en kort salgstale for hver eneste side på hjemmesiden. Men husk: Google opfatter det som jeres forslag. Mener de selv, at de kan finde noget bedre, vælger de deres eget påfund i stedet.

Title svarer til den overskrift der vises i søgeresultaterne. Det er den tekst, du kan klikke på, for at gå ind på hjemmesiden. Tilsvarende er Meta Description den beskrivende tekst, der står under overskriften i søgeresultaterne.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Hvor lange må Title og Meta Description være

For at søgeresultaterne skal tage sig så pæne ud som muligt, har Google indført en begrænsning på, hvor lange disse tekster må være. Længden måles i pixel, hvorfor det kun er muligt at angive et omtrentligt antal tegn for hver af de to tags, da antallet af ord som bliver vist, afhænger af, hvor brede bogstaver teksten består af.

  • Som udgangspunkt må Title højst være 512 pixel bred. Det svarer til mellem 60 eller 70 tegn.
  • Meta Description må tilsvarende maksimalt være omkring 920 pixel lang, hvilket svarer til i omegnen af 155 tegn.

Kunsten er at ramme så tæt på maksimumlængden som muligt. Er teksterne for korte, fylder Google selv noget på og er de for lange, bliver de skåret af – eller også finder Google en anden tekst, der passer bedre på længden. Derfor er det en god ide, at bruge et værktøj som dette til at tjekke længden af teksten med.

Sådan SEO-optimerer du Title og Meta Description

Som udgangspunkt medtager Google kun Title i deres vurdering af dine sider. Derfor er det en god ide, altid at placere det vigtigste søgeord så tidligt i Title-teksten som muligt eller bruge en specifik søgeordsfrase eller -sætning i Title.

Ifølge Google selv indgår teksten i Meta Description ikke i deres vurdering af de enkelte sider, men alligevel er det en god ide at lade et eller flere søgeord, søgefraser og så videre indgå i Meta Description af den simple grund, at Google fremhæver de ord med fed i teksten, der er brugt i folks søgninger.

Som allerede nævnt, kan det bruges rent psykologisk til at få folk til at vælge jeres søgeresultatet frem for konkurrenternes. For jo flere ord i din meta description, du kan få fremhævet i søgeresultaterne, jo mere relevant ser din side ud i folks øjne. Så derfor bør du fortsat bruge oftest anvendte søgeord i din meta description for de enkelte sider.

Gå til indholdsfortegnelsen ⇧

Få hjælp til SEO-arbejdet hos os

Synes det SEO lyder helt sort eller bare virker uoverkommeligt? Så kontakt os allerede i dag. Så kan vi give dig et tilbud på, hvordan vi kan få din hjemmeside til tops i Google.