fbpx
Få et tilbud
Luk tilbudsformular
1/3

Hva' kan vi hjælpe med?

Vælg en eller flere kategorier

20. dec 2017

Facebook meddeler: Vi vil straffe “Engagement Baiting”

Facebook har meddelt i en pressemeddelelse, at de vil straffe brugere, som benytter engagement baiting i deres opslag. Engagement baiting ser vi bl.a. ved opslag, hvor man skal stemme på noget, give et korrekt svar i en konkurrence f.eks. eller tagge en ven der elsker …

Disse opslag meddeler facebook nu, at de vil straffe i deres rækkevidde. Opdager de en engagement baiting aktivitet, vil de bremse opslaget. Dette betyder, at det ikke når ud til så mange brugere, som det ellers ville have gjort.

Forsøger man at manipulere med algoritmen kontinuerligt, vil man blive straffet i rækkevidde på ALLE opslag – engagement baiting eller ej.

Vi ved ikke, hvornår det her sker på Facebook, og om det overhovedet kommer til at ske. Spørgsmålet er, om Facebook har en måde hvorpå, de er i stand til at håndhæve, det de prædiker.

Man kunne mistænke dem for at kommunikere det her ud i et forsøg på at få brugerne/udgiverne til at ændre adfærd, så der kommer et fald i det, Facebook ikke kan lide på platformen, nemlig konkurrencer, tagging bait  m.m., som lever i stor stil på platformen pt.

Det er set før, at Facebook melder noget ud i offentligheden, for derefter ikke at gøre noget ved det.

Men hvad betyder det her så for dig, som benytter Facebook i din virksomhed?

Før vi ved mere, bør du blot gøre, som du plejer og producere de opslag, som du ved virker.

Hold øje med din rækkevidde. Oplever du på et tidspunkt et fald i din rækkevidde ift. normalen, bør du begynde at tænke over, hvordan du formulerer dine opslag.

Et godt råd, når du skal forsøge at få brugerne engageret, er at formulere opslag, som afstedkommer en variation i kommentarerne.

Efterlad ikke brugerne med kun én svarmulighed og gør det ikke kun til opfordring at tagge en ven der… Engager dine følgere noget mere som tag en ven der… og fortæl

Det du skal gøre nu er at tænke over dine konkurrencebetingelser, og måden hvorpå du formulerer dine opslag. Vi ved ikke, om Facebook gør alvor af deres udmelding, dette vil du kunne se i rækkevidden, hvis du fortsætte som hidtil og først ændre hvis og såfremt, der sker ændringer i denne.